Când virtualul devine real

Mark Zuckerberg i-a jurat credință realității virtuale în 2014, când achiziționa Oculus pentru 2 miliarde de dolari. Fondatorul Facebook făcea astfel un pariu pe termen lung privind viitorul realității virtuale și a rolului ei în viața noastră de zi cu zi.

Doi ani mai târziu, Zuckerberg și-a făcut apariția la Mobile World Congress din Barcelona într-o mare de jurnaliști purtând căști de VR, pentru a explica cum va impacta această tehnologie viitorul nostru. De altfel, realitatea virtuală a ”furat show-ul” la MWC, la fel cum a făcut-o cu câteva săptămâni mai devreme, la CES, în Las Vegas. Zuckerberg nu este singurul personaj marcant din industria tech care pariază pe VR; companii precum Google, Sony, NVIDIA sau Microsoft investesc masiv (până la 4 miliarde de dolari, conform ultimelor estimări) în tehnologii și hardware dedicate VR-ului.

Cu atâtea nume mari dispuse să dezvolte și să popularizeze realitatea virtuală, pare doar o chestiune de timp până când VR-ul va deveni mainstream. Nu vorbim de un deziderat fantezist; această tehnologie le poate oferi oamenilor experiențe la care până acum puteu doar visa.

Brusc, poți escalada Everest-ul, poți pleca într-o croazieră și poți vizita Marele Canion purtând o pereche de căști în propriul livingroom. Mai mult, companii dintr-o arie largă de industrii își pot crește și diversifica business-ul cu ajutorul VR-ului, fie că vorbim de dezvoltatori de jocuri, arhitecți, dezvoltatori imobiliari, medici stomatologi sau consultanți în turism. ”Virtual” devine doar un cuvânt, în contextul în care utilizatorii beneficiază de o experiență realistă și captivantă în același timp.

Realitatea virtuală a ridicat anumite probleme legate de riscurile la care se expun oamenii în momentul în care se cufundă într-o ”lume paralelă”, de tip Matrix. Există însă voci din industrie care susțin că realitatea virtuală devine atât de reală cât îi permite utilizatorul. John Carmack, CTO al Oculus, explică: ”Dacă cineva este foarte pasionat de lectură, nu îi faci un deserviciu oferindu-i o bibliotecă, chiar dacă asta presupune limitarea timpului acordat altor activități.”

În ultimul an s-au făcut progrese tehnologice remarcabile, menite să elimine disconfortul pe care unii utilizatori îl resimțeau după folosirea căștilor de VR, ceea ce a împins tehnologia către consumatori. Astfel, latența mult redusă și rezoluția superioară obținute cu ajutorul plăcilor grafice performante, optimizate pentru VR, au dus la o experiență mult îmbunătățită, iar momentul în care ”virtualul” se va disipa și vom rămâne doar cu ”realitatea” redată de noua tehnologie nu este departe de noi.

You may also like